Idag har vi lest i boken " mediemøter 2 og vi har gjort et par repetisjons oppgaver som hører til kapittelet mediestrategier.
1. Hva er informasjon og samfunnskontakt? Det er noe som organisasjoner holder på med. En vanlig definisjon på informasjon og samfunnskontakt er " organisasjoners planlagte kommunikasjon med om givelsene".
2. Hvorfor er det nødvendig for en organisasjon å drive med informasjon og samfunnskontakt? Når man driver informasjon og samfunnskontakt, er kommunikasjonen planlagt. Det vil si at noen i organisasjonen har tenkt ut en måte å kommunisere på. Tilfeldig kommunikasjon vil altså ikke være informasjon og samfunnskontakt.
3. Hva er forskjellen på informasjon og samfunnskontakt, PR og markedsføring? En organisasjon som skal drive informasjon og samfunnskontakt, må danne seg et bilde av hvem de ønsker å nå. De typiske omgivelsene for en organisasjon kan deles opp i ulike målegrupper: nærmiljøet, journalister, offentlige myndigheter, finansmiljøer eller kundegrupper. Ut fra hvem man vil nå (og hva man vil oppnå), bruker man forskjellige metoder. Markedsføring er nesten det samme som PR.
4. Hva menes med omgivelser for informasjon og samfunnskontakt? En organisasjon som skal drive informasjon og samfunnskontakt, må danne seg et bilde av hvem de ønsker å nå. De typiske omgivelsene for en organisasjon kan deles opp i ulike målegrupper: nærmiljøet, journalister, offentlige myndigheter, finansmiljøer eller kundegrupper. Ut fra hvem man vil nå (og hva man vil oppnå), bruker man forskjellige metoder.
Dette med å legge svarene inn i bloggen kan bli en fin samling med det viktigste vi går igjenom i mediekommunikasjonsfaget utover skoleåret!
SvarSlettSynes kanskje at svarene dine på spørsmål 3 og 4 er nokså like. Gikk det litt fort kanskje?
:-|